Gouden toekomst voor vrouwen, creatieven en netwerken

Nu is het de beurt aan de vrouw om zich te ontworstelen aan de mannelijke dominantie. Een gelijkwaardige relatie tussen man en vrouw en het mannelijke en vrouwelijke in de samenleving zou volgens voormalig topmanager Allerd Stikker weleens de belangrijkste factor kunnen zijn in het streven naar een duurzame toekomst voor de mensheid.

Maar wat hebben bijvoorbeeld Allerd Stikker, Paola Antonelli (Senior Curator of Architecture and Design at MoMA) en Josephine Green (voormalig directeur Trends & Strategie bij Philips), met elkaar gemeen? Het zijn paradigmaschuivers. En dat is de trend. Want er komt een aantal totaal nieuwe zienswijzen aan.

Laten we beginnen met Josephine Green, zij schetst hoe het huidige socio-economische model een piramidevorm heeft: iedereen wil naar de top, die slechts ruimte biedt aan een paar mensen. ‘De intelligentie en creativiteit van heel veel mensen wordt zo niet gebruikt.’ Het is een model dat is gebaseerd op schaarste, competitie en controle. Ze pleit voor een nieuwe vorm: de pannenkoek, waarin mensen door de platte vorm makkelijk kunnen samenwerken en vrijelijk creativiteit en kennis kunnen uitwisselen. In deze netwerkeconomie kun je door kleine, gespecialiseerde bedrijven te laten samenwerken en kennis te delen iets groots realiseren.

beeld1_blog2

Nog een verklaring voor deze verschuiving naar een platte pannenkoek netwerkwereld is de fundamentele verschuiving van IQ naar EQ. De nadruk op de mannelijke benadering verschuift – zoals Allerd Stikker aangeeft – naar een meer vrouwelijke benadering die het EQ centraal stelt. Kenmerken van vrouwelijke energie zijn gevoelsmatigheid, emotie, intuïtie, flexibiliteit, empathie, relatie, openheid, warmte, zorg, subjectiviteit, beweeglijkheid, irrationaliteit en receptiviteit. Hiermee verschuift het mannelijk transactioneel denken naar het vrouwelijk aangaan van duurzame relaties. (Ja! En!? Mag het een keer, mannen ééndimensionaal samenvatten nadat vrouwen decennia lang zijn samengevat als ‘zorgzaam’?)

Wanneer we het gedachtegoed van Green en Allerd combineren dan zien we dat logische, lineaire, kwaliteiten plaats maken voor de meer vrouwelijke inventieve, empathische en holistische kwaliteiten. Door de verandering die dat teweeg brengt in de samenleving, is nu de beurt aan degenen – man en vrouw – die de rechterhelft van hun hersenen een hoofdrol geven in hun werk. Het zijn de ontwerpers, scheppers en ontwikkelaars – kortom, de creatieven. Sterker nog, Paola Antonelli, Senior Curator of Architecture and Design van het MoMA, geeft aan dat het één van de meeste fundamentele taken van creatieven en designers is om in deze veranderende tijden mensen te helpen een houvast te vinden zodat ze niet verloren raken. Creatieven zijn immers de verbinders tussen revoluties en alledaagse ervaringen, stelt Paola in haar lezing ‘Curious Bridges: How Designers Grow the Future’ tijdens SXSW Live 2015 (mocht je een uurtje overhebben, zeker de moeite van het kijken waard).

logo_netwerkkleed_website

Anders dan anders netwerken

Wil je als vrouwelijke, creatieve ondernemer in een leuke, inspirerende netwerkomgeving verder sparren over onze rol in deze snel veranderende samenleving? Dat kan bijvoorbeeld tijdens onze Collagebijeenkomst op vrijdag 4 september waar we een ‘anders dan andere’ netwerkervaring verzorgen. Stel je voor dat je met een leuk, inspirerend gezelschap van een lekker ‘driegangen diner’ geniet! Dit doen we met het ‘Netwerkkleed’ en tijdens dit ‘diner’ snijd je geen vlees aan, maar een onderwerp. En je mag ook opscheppen, geen groenten maar over jezelf. Wil je ook food for thought? Reserveren kan door een mail te sturen naar info@collagenetwerk.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *