De trend voorbij

Leuk, inspirerend en interessant, alle trends waarmee je aan het eind van het oude en begin van ’t nieuwe jaar wordt overspoeld, maar wat heb jij eraan? Nou, met een goeie brainstorm en ruimte voor je verbeeldingskracht zitten er vast één of meer bruikbare creatieve kansen bij! Zelf gebruik ik hier het ‘To do Brainstorm Model’ van trendwatcher Richard Lamb voor. En mocht je tijdens de Collage nieuwjaarsborrel een ‘Trend Droom Box’ van mij hebben gekregen, dan heb je misschien al wat trends verzameld…

tdb_pop_up_store_bannerklAan de slag…
Het ‘To do Brainstorm Model for change and trends’ van Richard Lamb (download hier de Trend Droom Box werkpagina’s om je trends verder uit te werken) neemt je vanuit trendinspiratie in vier stappen mee naar product-, dienst- en/of procescreatie!

Stap 1. Welke trends heb je ontdekt?
Maak een lijst van alle trends die jij de afgelopen tijd bent tegengekomen – dit kan op allerlei gebieden zijn, global, regionaal, lokaal, maatschappelijk, economisch of misschien meer qua kleur, stijl, materiaal of vorm, het maakt niet uit. Welke trends kunnen op een of andere manier relevant zijn voor jouw onderneming? Maak een shortlist met 3 tot 5 trends. Zelf heb ik een trend shortlist gemaakt voor het Collagenetwerk.

Stap 2. Werk per trend uit welke kansen deze voor jouw organisatie/situatie biedt
In mijn voorbeeld geef ik aan dat de trend ‘toename van het aantal kleine ondernemers (zzp’ers)’ het Collagenetwerk de kans biedt onze achterban te helpen zich in deze groeiende kleine ondernemersmarkt nog beter vindbaar te maken, zodat zij de juiste, in hun business geïnteresseerden kunnen aantrekken.
stap1 en 2Stap 3. Werk een passende dienst, product of procesaanpassing uit voor deze trend en de bijbehorende kansen
Ter illustratie nog even het voorbeeld van de toegenomen zzp’ers trend en hoe we daar als Collagenetwerk op kunnen inspelen door onze achterban te helpen de juiste doelgroep te bereiken. We kunnen een ‘voor en door Collagenetwerk’-programma uitwerken en lanceren. Het programma helpt creatieve ondernemers zichzelf te onderscheiden in een groeiende markt met kleine ondernemers. De Collageleden die een passend aanbod hebben (of willen ontwikkelen) kunnen deelnemen en zo stellen we een modulair programma samen dat we online en offline kunnen aanbieden. We helpen kleine ondernemers bijvoorbeeld met het (opnieuw) vaststellen van hun identiteit, ideale klant(en), optimale communicatie en/of conceptontwikkeling, door middel van vormgeving, copy, fotografie, film, styling, enzovoorts.stap 3 en 4Stap 4. Hoe ga je wat je in stap 3 hebt geformuleerd realiseren en welke doelen stel je hierbij?
In ons voorbeeld inventariseren we eerst welke leden van het Collagenetwerk willen deelnemen om daarna het programma verder inhoudelijk uit te werken. Daarna werken we de marketing- en communicatiestrategie verder uit met als doel in 2017 de eerste programmadeelnemers binnen te halen!

Tot slot ‘de Trend Droom Box’

Om ervoor te zorgen dat je trenddroom ook werkelijkheid wordt – de trend voorbij gaat – is het belangrijk de stappen 1 t/m 4 samen te vatten in je ‘droom’ door middel van tekst, beeld, materiaal en wat maar nodig is om je toekomstvisie alvast te scheppen. Mijn droom, het Collagenetwerk de trends voorbij, is in 2017 een pop-up store te realiseren waar het ‘voor en door Collagenetwerk’ programma wordt gelanceerd. Verder zijn er workshops te geven en te volgen, vinden er ‘before work dance parties’ plaats, kunnen Collagenetwerkleden er hun producten in de etalage zetten en verkopen, en zijn lekkere hapjes en drankjes te koop. Zo zijn we één van de meest inspirerende, dynamische en aantrekkelijke hotspots van Rotterdam in 2017!
trend_dream_box_pop_up_store

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *