Ben jij klaar voor 2017?

Misschien heb jij je lijst met goede voornemens al klaar of ben je jezelf geestelijk aan het voorbereiden op de komende feestdagen… maar ik kan je echt aanraden om ook even terug te blikken op 2016. Marie Forleo – wat een ‘Personal Brand’ is zij toch – legt ons uit hoe je dit in een paar simpele stappen kunt doen en je hebt er niet lang voor nodig.

Hieronder nog even de drie vragen die je terugkijkend op 2016 kunt beantwoorden:

Wat heb je in 2016 gedaan waar je erg trots op bent?
Welke fout heb je gemaakt en welke les heb je daaruit geleerd?
Welk verhaal uit 2016 wil je loslaten voordat je het nieuwe jaar begint?

Wat is jouw ‘levensfilosofie’?

Nu je toch aan het schrijven bent kun je, met een blik op de toekomst – goede voornemens, enz. – direct door met het opschrijven van jouw levensfilosofie! De manier waarop je tegen het leven en de wereld om je heen kijkt ligt nu eenmaal aan de basis van alles wat je doet, voelt en zegt.

what-do-i-really-want
Het beantwoorden van deze vraag kan je veel helderheid brengen. Ik kwam op het idee via een blog van Jacqueline Hulleman. Begin met de volgende zin en ga gewoon, zonder er teveel bij na te denken, schrijven (je kunt later altijd schrappen, toevoegen, etc.):

Dit is waarin ik geloof en wat mij staande en gaande houdt:

lijntjespapier-lang

Personal Branding check voor 2017

Nu je hebt gereflecteerd op 2016 en over je levensfilosofie hebt nagedacht, ben je bijna klaar voor 2017. Laten we even kijken hoe het met jouw personal brand staat. Misschien was je bij de Collageworkshops ‘Personal Branding’ van Bernadette Vrijling en ‘Maak jezelf beter zichtbaar met video’ met Elisabeth Griffioen, de Videovakvrouw, dan heb je al een basis. Hieronder een handige checklist om je weer even focus te geven op waar jij staat met je eigen merk. Mocht je hulp nodig hebben bij bijvoorbeeld het bedenken van je unieke ‘tone of voice’ of een nieuw logo, huisstijl, goede foto… kijk dan eerst rond binnen ons eigen Collagenetwerk, want wij hebben alles in huis voor personal branding!

create-personal-brand-checklist

We zien je graag bij onze Nieuwjaarsborrel op 13 januari – de officiële uitnodiging volgt –  dan kunnen we elkaar bijpraten over wat we in 2016 hebben geleerd, onze levensfilosofie en ons personal brand (of over hele andere zaken 😉

Fijne feestdagen en tot 2017!

De trend voorbij

Leuk, inspirerend en interessant, alle trends waarmee je aan het eind van het oude en begin van ’t nieuwe jaar wordt overspoeld, maar wat heb jij eraan? Nou, met een goeie brainstorm en ruimte voor je verbeeldingskracht zitten er vast één of meer bruikbare creatieve kansen bij! Zelf gebruik ik hier het ‘To do Brainstorm Model’ van trendwatcher Richard Lamb voor. En mocht je tijdens de Collage nieuwjaarsborrel een ‘Trend Droom Box’ van mij hebben gekregen, dan heb je misschien al wat trends verzameld…

tdb_pop_up_store_bannerklAan de slag…
Het ‘To do Brainstorm Model for change and trends’ van Richard Lamb (download hier de Trend Droom Box werkpagina’s om je trends verder uit te werken) neemt je vanuit trendinspiratie in vier stappen mee naar product-, dienst- en/of procescreatie!

Stap 1. Welke trends heb je ontdekt?
Maak een lijst van alle trends die jij de afgelopen tijd bent tegengekomen – dit kan op allerlei gebieden zijn, global, regionaal, lokaal, maatschappelijk, economisch of misschien meer qua kleur, stijl, materiaal of vorm, het maakt niet uit. Welke trends kunnen op een of andere manier relevant zijn voor jouw onderneming? Maak een shortlist met 3 tot 5 trends. Zelf heb ik een trend shortlist gemaakt voor het Collagenetwerk.

Stap 2. Werk per trend uit welke kansen deze voor jouw organisatie/situatie biedt
In mijn voorbeeld geef ik aan dat de trend ‘toename van het aantal kleine ondernemers (zzp’ers)’ het Collagenetwerk de kans biedt onze achterban te helpen zich in deze groeiende kleine ondernemersmarkt nog beter vindbaar te maken, zodat zij de juiste, in hun business geïnteresseerden kunnen aantrekken.
stap1 en 2Stap 3. Werk een passende dienst, product of procesaanpassing uit voor deze trend en de bijbehorende kansen
Ter illustratie nog even het voorbeeld van de toegenomen zzp’ers trend en hoe we daar als Collagenetwerk op kunnen inspelen door onze achterban te helpen de juiste doelgroep te bereiken. We kunnen een ‘voor en door Collagenetwerk’-programma uitwerken en lanceren. Het programma helpt creatieve ondernemers zichzelf te onderscheiden in een groeiende markt met kleine ondernemers. De Collageleden die een passend aanbod hebben (of willen ontwikkelen) kunnen deelnemen en zo stellen we een modulair programma samen dat we online en offline kunnen aanbieden. We helpen kleine ondernemers bijvoorbeeld met het (opnieuw) vaststellen van hun identiteit, ideale klant(en), optimale communicatie en/of conceptontwikkeling, door middel van vormgeving, copy, fotografie, film, styling, enzovoorts.stap 3 en 4Stap 4. Hoe ga je wat je in stap 3 hebt geformuleerd realiseren en welke doelen stel je hierbij?
In ons voorbeeld inventariseren we eerst welke leden van het Collagenetwerk willen deelnemen om daarna het programma verder inhoudelijk uit te werken. Daarna werken we de marketing- en communicatiestrategie verder uit met als doel in 2017 de eerste programmadeelnemers binnen te halen!

Tot slot ‘de Trend Droom Box’

Om ervoor te zorgen dat je trenddroom ook werkelijkheid wordt – de trend voorbij gaat – is het belangrijk de stappen 1 t/m 4 samen te vatten in je ‘droom’ door middel van tekst, beeld, materiaal en wat maar nodig is om je toekomstvisie alvast te scheppen. Mijn droom, het Collagenetwerk de trends voorbij, is in 2017 een pop-up store te realiseren waar het ‘voor en door Collagenetwerk’ programma wordt gelanceerd. Verder zijn er workshops te geven en te volgen, vinden er ‘before work dance parties’ plaats, kunnen Collagenetwerkleden er hun producten in de etalage zetten en verkopen, en zijn lekkere hapjes en drankjes te koop. Zo zijn we één van de meest inspirerende, dynamische en aantrekkelijke hotspots van Rotterdam in 2017!
trend_dream_box_pop_up_store

Wat levert Collagenetwerk op? Oftewel – waarom netwerken we?

Collage-avonden kenmerken zich vooral als ontspannend en inspirerend. Nu zijn wij natuurlijk een zakelijk netwerk, dus af en toe vragen we ons af, “Wat levert al dat borrelen nu op voor onze leden en gasten?”

Onlangs hoorden we van het nieuwe boek ‘Retailtheater’ van Carin Frijters en Femke Cuijpers, een omnichannel boek hoe je van winkelen een ware beleving kunt maken. Advies voor winkeliers om te zorgen dat mensen in de winkel ook echt gaan kopen.

Carin Frijters en Femke Cuijpers hebben elkaar ontmoet op een Collage-avond in 2010, in het Rotabs Style Centre, de oude brandweerkazerne in Rotterdam Noord. Sindsdien werken zij regelmatig samen.

In november 2014 besloten ze samen een omnichannel boek te schrijven, en dat is het boek Retailtheater geworden. Daaraan gekoppeld hebben zij cursussen en trainingen ontwikkeld en organiseren zij netwerkbijeenkomsten voor mensen die gerelateerd zijn aan de retail. Hier komen winkeliers, toeleveranciers, vastgoedmensen en stylistes samen die voor de retail werken en winkeliers kunnen inspireren.

Retailtheater 

Retailtheater is in mei 2015 op de markt gebracht. Femke en Carin hebben het in eigen beheer uitgegeven. Wel wordt het gedistribueerd via de gewone kanalen, boekhandel en online.

Omnichannel is een nieuw concept, naast het boek zijn er ook youtube-filmpjes, online checklists, lijsten op spotify en andere online mogelijkheden.

Als vervolg op de publicatie van het boek, en het grotere gemeenschappelijke aanbod dat zij hebben (boek, trainingen, het retailnetwerk) hebben zij nu hun samenwerking geformaliseerd en naast de twee eigen bedrijven samen een vof opgericht. Carin Frijters heeft haar eigen bedrijf in retailadvies, Femke Cuijpers heeft haar eigen communicatiebedrijf.

Dus, zoals jullie lezen, bewonder hoe mooi en snel Femke en Carin een inspirerend boek hebben gemaakt, en kom naar de Collage-avonden voor inspiratie en ontspanning, het levert meer op dan alleen een goede avond!

 

Gouden toekomst voor vrouwen, creatieven en netwerken

Nu is het de beurt aan de vrouw om zich te ontworstelen aan de mannelijke dominantie. Een gelijkwaardige relatie tussen man en vrouw en het mannelijke en vrouwelijke in de samenleving zou volgens voormalig topmanager Allerd Stikker weleens de belangrijkste factor kunnen zijn in het streven naar een duurzame toekomst voor de mensheid.

Maar wat hebben bijvoorbeeld Allerd Stikker, Paola Antonelli (Senior Curator of Architecture and Design at MoMA) en Josephine Green (voormalig directeur Trends & Strategie bij Philips), met elkaar gemeen? Het zijn paradigmaschuivers. En dat is de trend. Want er komt een aantal totaal nieuwe zienswijzen aan.

Laten we beginnen met Josephine Green, zij schetst hoe het huidige socio-economische model een piramidevorm heeft: iedereen wil naar de top, die slechts ruimte biedt aan een paar mensen. ‘De intelligentie en creativiteit van heel veel mensen wordt zo niet gebruikt.’ Het is een model dat is gebaseerd op schaarste, competitie en controle. Ze pleit voor een nieuwe vorm: de pannenkoek, waarin mensen door de platte vorm makkelijk kunnen samenwerken en vrijelijk creativiteit en kennis kunnen uitwisselen. In deze netwerkeconomie kun je door kleine, gespecialiseerde bedrijven te laten samenwerken en kennis te delen iets groots realiseren.

beeld1_blog2

Nog een verklaring voor deze verschuiving naar een platte pannenkoek netwerkwereld is de fundamentele verschuiving van IQ naar EQ. De nadruk op de mannelijke benadering verschuift – zoals Allerd Stikker aangeeft – naar een meer vrouwelijke benadering die het EQ centraal stelt. Kenmerken van vrouwelijke energie zijn gevoelsmatigheid, emotie, intuïtie, flexibiliteit, empathie, relatie, openheid, warmte, zorg, subjectiviteit, beweeglijkheid, irrationaliteit en receptiviteit. Hiermee verschuift het mannelijk transactioneel denken naar het vrouwelijk aangaan van duurzame relaties. (Ja! En!? Mag het een keer, mannen ééndimensionaal samenvatten nadat vrouwen decennia lang zijn samengevat als ‘zorgzaam’?)

Wanneer we het gedachtegoed van Green en Allerd combineren dan zien we dat logische, lineaire, kwaliteiten plaats maken voor de meer vrouwelijke inventieve, empathische en holistische kwaliteiten. Door de verandering die dat teweeg brengt in de samenleving, is nu de beurt aan degenen – man en vrouw – die de rechterhelft van hun hersenen een hoofdrol geven in hun werk. Het zijn de ontwerpers, scheppers en ontwikkelaars – kortom, de creatieven. Sterker nog, Paola Antonelli, Senior Curator of Architecture and Design van het MoMA, geeft aan dat het één van de meeste fundamentele taken van creatieven en designers is om in deze veranderende tijden mensen te helpen een houvast te vinden zodat ze niet verloren raken. Creatieven zijn immers de verbinders tussen revoluties en alledaagse ervaringen, stelt Paola in haar lezing ‘Curious Bridges: How Designers Grow the Future’ tijdens SXSW Live 2015 (mocht je een uurtje overhebben, zeker de moeite van het kijken waard).

logo_netwerkkleed_website

Anders dan anders netwerken

Wil je als vrouwelijke, creatieve ondernemer in een leuke, inspirerende netwerkomgeving verder sparren over onze rol in deze snel veranderende samenleving? Dat kan bijvoorbeeld tijdens onze Collagebijeenkomst op vrijdag 4 september waar we een ‘anders dan andere’ netwerkervaring verzorgen. Stel je voor dat je met een leuk, inspirerend gezelschap van een lekker ‘driegangen diner’ geniet! Dit doen we met het ‘Netwerkkleed’ en tijdens dit ‘diner’ snijd je geen vlees aan, maar een onderwerp. En je mag ook opscheppen, geen groenten maar over jezelf. Wil je ook food for thought? Reserveren kan door een mail te sturen naar info@collagenetwerk.nl

Gin is in, Frites is chique & Food moet rrrollen

food_blog_beeld1

Het is je vast al opgevallen, maar met een gin-tonic zit je helemaal goed deze zomer! Want ‘bitter in de mond’ (en dat is een gin-tonic) is echt gezond. Nu we met z’n allen minder suiker en zoet eten kunnen onze smaakpapillen bitter gelukkig weer waarderen. En in ‘de nieuwe snackbar’ schenken ze zo’n stijlvolle gin-tonic bij de zelfgemaakt frites. Zo’n duurzame frituur in Rotterdam is bijvoorbeeld Tante Nel aan de Pannekoekstraat. Hier stap je in de wereld van de haute friture, ofwel stijlvol friet eten.  Lees meer